NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
147 - (1144) وحدثنا
أبو بكر بن
أبي شيبة.
حدثنا حفص
وأبو معاوية
عن الأعمش. ح
وحدثنا يحيى
بن يحيى (واللفظ
له) أخبرنا
أبو معاوية عن
الأعمش، عن
أبي صالح، عن
أبي هريرة رضي
الله عنه. قال:
قال
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم "لا يصم
أحدكم يوم الجمعة.
إلا أن يصوم
قبله أو يصوم
بعده".
{147}
Bize Ebû Bekir b. Ebî
Şeybe rivayet etti. (Dediki) Bize Hafs ile Ebû Muâviye, A'meş'den rivayet
ettiler. H.
Bize Yahya b. Yahya da
rivayet etti. Lafız onundur. (Dediki)
Bize Ebû Muâviye, A'meş'den, o da . Ebû Hureyre (Radiyallahû anh)'dan
naklen haber verdi. Ebû Hureyre şöyle demiş: Resûlullah (Sallallahu Aleyhi ve
Sellem):
«Hiç biriniz Cuma günü
oruç tutmasın. Ancak ondan önce yahut sonra oruç tutarsa o başka.» buyurdular
148 - (1144) وحدثني
أبو كريب.
حدثنا حسين
(يعني الجعفي)
عن زائدة، عن
هشام، عن ابن
سيرين، عن أبي
هريرة رضي
الله عنه، عن
النبي صلى
الله عليه
وسلم. قال:
"لا
تختصوا ليلة
الجمعة بقيام
من بين
الليالي. ولا تخصوا
يوم الجمعة
بصيام من بين
الأيام. إلا
أن يكون في صوم
يصومه أحدكم".
[ش
(لا تختصوا
..الخ) هكذا وقع
في الأصول:
تختصوا ليلة
الجمعة، ولا تخصوا
يوم الجمعة.
بإثبات التاء
في الأول بين
الخاء
والصاد، وبحذفها
في الثاني.
وهما صحيحان].
{148}
Bana Ebû Kureyb rivayet
etti. (Dediki) Bize Hüseyin yani Cû'fi,
Zâide'den, o da Hişâm'dan-, o da İbni Sîrin'den, o da Ebû Hureyre (Radiyallahû
anh)'dan, o da Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)'den naklen rivayet etti:
«Geceler arasından cuma
gecesini nafile oruç için tahsis etmeyin. Ancak birinizin tutmakda olduğu
orucuna tesaadüf ederse o başka.» buyurmuşlar.
İzah:
Bu hadîsi Buhâri ile
İbni Mâce dahi «Kitâbu's-Savm» da tahric etmişlerdir.
Hadis’in muhtelif
rivayetleri vardır. İmam Ahmed'in tahric ettiği bir rivayette:
«Bir adam Ebû
Hureyre'ye:
— Cuma günü oruç tutmaktan halkı meneden sen
misin ? dedi. Ebû Hureyre üç defa :
— Evet, Kabe'nin Rabbine yemin ederim ki benim,
Ben hakikaten Muhammed (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)
«Sizden biriniz yalnız
başına Cuma günü oruç tutamaz. Ancak onunla birlikte başka günlerde de tutarsa
ne âla.» buyururken işittim. Dedim.» buyurulmaktadır.
Bu hadîsler mutlak
olarak vârid olan Câbir hadîsini takyid etmektedirler. İstisnadan anlaşılıyor
ki bir gün evvelinden yahut bir gün sonra da tutmak suretiyle Cuma günü oruç
caizdir.
Oruç tutmayı âdet
edinenlerin dahi Cumâ'ya tesadüf ettikleri zaman o günü tutmaları caizdir.
Nenevî diyor ki: Bu
hâdisde cuma gecesini nafile namaz için, cuma gününü de nafile oruç için tahsîs
etmekten sarahaten nehiy buyurulmuştur.» Ulemâ bunun mekruh olduğuna ittifak
etmişlerdir.
Nevevî «Regaib» denilen
namazın da bilittifak mekruh olduğunu söylemekte, bunu bid'atçıların
uydurdukları münker bir bid'attan olduğundan bahisle uyduranlara lanet
okunmaktadır.